Primerjalna pedagogika
Stopnja: 1
Ure predavanj: 45
Ure seminarjev: 15
Ure vaj: 0
ECTS točke: 5
Nosilec/izvajalec: izr. prof. dr. Skubic Ermenc Klara
1. Sklop: POJMOVNI APARAT IN ZUNANJA ZGRADBA SISTEMA IZOBRAŽEVANJA
Temeljni pojmi:
- Primerjalna pedagogika, mednarodna pedagogika
- Šolski sistem in sistem izobraževanja
- Stopnje izobraževanja, klasifikacija ISCED
- Kvalifikacijska struktura, ogrodje kvalifikacij in certifikatni sistem
- Šola in izobraževalni program; tipi izobraževalnih programov
- Pot izobraževanja in prehodnost
- Državna, javna, zasebna šola
- Obveznost izobraževanja; polna in delna šolska obveznost
- Vseživljenjsko učenje; formalno, neformalno izobraževanje, priložnostno učenje
- Izobrazba, kvalifikacija, usposobljenost
- Nadaljnje in nadaljevalno izobraževanje
- Zaključevanje izobraževanja; spričevalo, potrdilo, diploma, certifikat
2. Sklop: Temeljna izhodišča in notranja struktura izobrazbenih stopenj:
- Trije osnovni modeli diferenciacije oz. notranje strukture izobrazbenih stopenj
- Diferenciacija in koncepti pravičnosti izobraževanja (selekcija in orientacija; meritokracija, egalitarizem)
- Vseživljenjsko učenje, pravičnost in skrb za kakovost vzgoje in izobraževanja
3. Sklop: UREDITEV POSAMEZNIH STOPENJ IZOBRAŽEVANJA V TIPIČNIH EVROPSKIH SISTEMIH (germanski, anglosaški, romansko-frankofonski, nordijski); struktura slovenskega izobraževalnega sistema; razlogi za podobnosti in razlike:
Ureditev sistema predšolske vzgoje in izobraževanja:
- Družbeno-zgodovinski kontekst
- Struktura, trajanje, starost, delež vključenih otrok
- Ustanove, oblike in naloge predšolske vzgoje
- Skrb za ranljive skupine in financiranje
Ureditev osnovnega šolstva:
- Družbeno-zgodovinski kontekst
- Relacija: osnovna šola – obveznost izobraževanja
- Vstopni pogoji
- Notranja struktura in kurikul
- Model diferenciacije in učne metode
- Ocenjevanje znanja, napredovanje učencev; evalvacija
- Izobraževanje učencev s posebnimi potrebami
Ureditev srednjega šolstva:
- Relacija: nižja in višja sekundarna stopnja
- Relacija: program – šola
- Tipi poklicnega izobraževanja in modeli izvajanja
- Struktura, tipi šol/programov in diferenciacija
- Nadaljnje in višje poklicno izobraževanje
- Pogoji za vpis
- Kurikul
- Ocenjevanje in zaključevanje; prehodnost
- Vpliv masovnega šolanja na funkcijo in strukturo izobraževanja na višji sekundarni stopnji
Ureditev visokošolskega izobraževanja:
- Temeljne značilnosti bolonjskega procesa in ureditve
- Vprašanje binarnosti in unitarnosti visokošolskega sistema
- Poklicno izobraževanje na terciarni stopnji
- Primerjava izbranih sistemov (ustanove, tipi in struktura programov, nazivi, prehodnost)
• Ureditev izobraževanja odraslih:
o Temeljne značilnosti sistemov izobraževanja odraslih v svetu in Sloveniji
o Področja izobraževanja odraslih (osnovno in splošno, poklicno, visokošolsko ter svobodno izobraževanje odraslih)
• Strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju
- Sintezno poglavje: uresničevanje idej vseživljenjskega učenja v izobraževalnih sistemih EU: ovrednotenje sistema.
1. Ermenc, K. S. (2018). Uvod v primerjalno pedagogiko. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani . Str. 47-176
2. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (2022). Vzgoja in izobraževanja v Republiki Sloveniji 2021/2022. Ljubljana.
3. Mikulec, B. (2023). Od projektnega k sistemskemu urejanju izobraževanja odraslih. Sodobna pedagogika. Let. 74, št. 4, str. 160-179.
4. Eurydice:. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/ (vir za analizo primerov)